تبلیغات
دانش جنگ افزار ها Armament knowledge
نویسندگان
آمار بازدید
کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :
درباره ما

نویسنده: مهدی فدائی |
جمعه 1391/01/18 |

 

ساخت شرکت جنرال داینامیکز، جنگنده ای در کلاس کوچک و چند مأموریته می باشد که نخستین پرواز خود را با اولین نمونه خود در سال 1976 به انجام رساند. این هواپیما توانایی حمله به صورت هوا به هوا علیه هواپیماهای دشمن و هوا به زمین علیه تجهیزات زمینی برای مثال تانک ها و زره پوش های دشمن را به طور کامل و بهینه داراست.

 

فالکون در حقیقت آمیزه ای از هزینه نگهداری اندک و به صرفه و همچنین کارائی تسلیحاتی و تهاجمی بالاست. این جنگنده هم اکنون در اختیار نیروی هوایی ایالات متحده و همچنین متحدان این کشور مانند ترکیه یا امارات متحده عربی می باشد که البته خبرهایی از تحویل یکی از پیشرفته ترین مدل های این هواپیما با کد ئی و اف به امارات توسط آمریکا نیز منتشر شده است.
 
در طراحی این هواپیما، از سیستم های به کار رفته در هواپیماهایی چون اف-15 و اف-111 نیز بهره برداری شده که البته قبل از به کارگیری این سیستم ها، عملیات ارتقا و به روز سازی کاملی نیز بر روی آن ها صورت گرفته است. با سوخت داخلی کامل، فالکون قادر به تحمل 9 برابر شتاب گرانشی زمین یا همان شتاب جی است که در مقابل مقدار حداکثر 4 جی برای به طور مثال رهگیر میگ 25، عددی بسیار مطلوب است.
 
در گذشته، خلبانان به دلیل مقاوم نبودن کافی هواپیماهایشان، جرات انجام مانور های سنگین با بیش از 4 جی را نداشتند، اما همانطوری که می بینیم، امروزه این هواپیماها هستند که خلبانان را با مقاومتشان در هم شکته و آنان را تا مرز بیهوشی می برند. لازم به ذکر است که حداکثر شتاب جی قابل تحمل توسط انسان حدود هشت و نیم جی است که البته انسان برای لحظات کوتاهی مانند لحظه پرتاب از هواپیما توسط صندلی نجات قادر به تحمل هیجده جی فشار نیز می باشد.
 


 
در یک نبرد هوایی، مانورپذیری باورنکردنی فالکون و برد بسیار زیاد آن در مقایسه با هواپیماهای مشابه از همان ابتدا پیروز میدان را مشخص می سازد. رادار پیشرفته این هواپیما قادر به تشخیص اهداف در هر شرایط آب و هوایی و هر ساعت از شبانه روز بوده و حتی می تواند اهدافی را که برای جلوگیری از دید رادار در ارتفاع فوق العاده پایین پرواز می کنند، شناسایی نماید.
در کاکپیت این هواپیما، در تمامی نشاندهنده ها و دستگاه ها اصل صراحت و اختصار رعایت شده و اطلاعات مختصر و مفید دسته بندی می شوند. همچنین در این هواپیما سیستم HUD نیز به کار برده شده که تمامی اطلاعات پرواز را بر روی شیشه جلوب خلبان منعکس ساخته و مانع از این می شود که خلبان هر لحظه چشم از روی هدف مورد نظر خود برداشته و برای آگاه شدن از وضعیت پرواز هواپیمای خود، مرتباً به نشان دهنده ها نگاه کند.
کاناپی این هواپیما نیز از نوع حبابی بوده که دیدی بسیار عالی را از محیط اطراف برای خلبان فراهم می سازد که از این لحاظ بسیاری از خلبانان آن را به هلیکوپتر مانند می سازند. هواپیمای فالکون برای تامین نیروی خود از یک موتور پرات اند ویتنی یا جنرال الکتریک سود می جوید که این مورد بسته به نوع آن متغیر است و البته، موتور نوع جنرال الکتریک که در هواپیمای اف-15 و مدل سی و دی این هواپیما نیز به کار رفته است، قدرتمند تر بوده و قادر به تولید نیروی کشش استاتیکی معادل 27.000 پوند می باشد.
ورودی هوای موتور این هواپیما در زیر بدنه قرار گرفته که ترکیب آیرودینامیکی خوبی را با بدنه به وجود آورده است. با اتکا به نیروی این موتور قدرتمند، این جنگنده قادر به پرواز با حداکثر سرعتی معادل دو ماخ در ارتفاعات بوده و سقف پروازی آن حداکثر پانزده کیلومتر است.

نیروی هوایی ایران در زمان حکومت شاه حدود 300 فروند هواپیمای اف-16 را نیز سفارش داده بود که قرار بر این بود که بعد از تحویل سری آخر هواپیماهای اف-14، تعداد مقرر از این هواپیماها نیز به ایران تحویل داده شود، که این عمل مصادف شد با انقلاب جمهوری اسلامی ایران و به تعلیق در آوردن عمل تحویل اف-16 ها به ایران.

البته در این جا باید ذکر شود که دو فروند اف-16 قبل از این اتفاقات به ایران تحویل شد که یکی از آنها برای عملیات تحقیقاتی اوراق گردید و دیگری در خدمت نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران یا نهاجا (IRIAF) می باشد.

این هواپیما هرگز در جنگ تحمیلی به دلیل تعداد معدود به کار نرفت. گفتنی است هواپیمای اف-16 ساخته شرکت جنرال داینامیکز (General Dynamics) یکی از چالاک و چابک ترین هواپیماها در نبردهای نزدیک و یا داگ فایت است که این توانایی، در اثر سبکی وزن و خاصیت های آیرودینامیکی ویژه که در آن به کار رفته است، به وجود آمده است. در ضمن هواپیمای اف-16 از معدود هواپیماهای تک موتوره جنگنده می باشد که در خدمت است. البته گونه دیگری از اف-16 های معمولی نیز وجود دارد که به F-16 XL موسوم است و از بالهای بزرگتر و قابلیت حمل تسلیحات بیشتر و موتورهای نیرومندتر و در نهایت برد بیشتر بهره می برد.





آخرین مطالب

» دانش جنگ افزار ها در شبکه های اجتماعی ( پنجشنبه 1395/04/10 )
» جنگنده پیشرفته سوخوی 30 روسی : ( پنجشنبه 1394/08/7 )
» عملکرد صدا خفه کن بر اسلحه : ( سه شنبه 1393/08/6 )
» موشک هدایت شونده ضدزرهFGM-148 Javelin ( دوشنبه 1393/08/5 )
» اسلحه ایرانی و ملی خیبر KH-2002 ( دوشنبه 1393/08/5 )
» نیروهای واکنش سریع هوابرد ارتش ایران (نوهد) : ( جمعه 1392/07/5 )
» موشک های کروز : ( شنبه 1392/06/16 )
» هلی كوپتر UH-72A Lakota : ( شنبه 1392/06/16 )
» هلیکوپتر نظامی چند منظوره شینوک : ( شنبه 1392/06/16 )
» شناور IPS-18 اژدر افکن نیروی دریایی سپاه : ( پنجشنبه 1392/06/14 )
» سامانه موشکی "پاتریوت" چیست و چگونه عمل‌ می‌کند؟ ( یکشنبه 1392/06/10 )
» مقایسه توان نظامی ترکیه و سوریه : ( جمعه 1392/06/8 )
» اسلحه زاویه زن : ( دوشنبه 1392/05/21 )
» بالگرد تهاجمی کبری : ( شنبه 1392/05/19 )
» هلیکوپتر تهاجمی آپاچی Apache Helicopter: ( شنبه 1392/05/19 )
» غول آسا ترین هواپیمای ترابری جهان - An-225 : ( شنبه 1392/05/19 )
» هواپیمای ترابری C-130 (هرکولس) : ( شنبه 1392/05/19 )
» مسلسل تامپسون : ( شنبه 1392/05/19 )
» كلاشینكف AK-47 : ( شنبه 1392/05/19 )
» بمب‌های ویرانگر هیروشیما و ناکازاکی را چه کسی ساخت ؟ ( شنبه 1392/05/19 )
» تانک مرکاوا : ( یکشنبه 1392/05/13 )
» آر پی جی 29 ( R.P.G 29 ) : ( یکشنبه 1392/05/13 )
» آر پی جی 7 ( R.P.G 7 ) : ( یکشنبه 1392/05/13 )
» نیروگاه های هسته ای چگونه کار میکنند؟ ( پنجشنبه 1391/12/17 )
» هارپ - پروژه سری سازمان C.I.A آمریکا : ( دوشنبه 1391/10/18 )
» مسلسل دستی یوزی : ( دوشنبه 1391/10/18 )
» نیروهای ویژه هوابرد ارتش انگلستان S.A.S : ( دوشنبه 1391/10/18 )
» نیروهای مخصوص ارتش امریکا : ( دوشنبه 1391/10/18 )
» استقرار سیستم دفاع موشکی ناتو در ترکیه : ( دوشنبه 1391/10/11 )
» آشنایی با تاریخچه و نحوه کارکرد نارنجک های دستی : ( پنجشنبه 1391/09/23 )

آرشیو
لینکدونی
صفحات